torsdag 7 augusti 2014

Uppe i ottan med kamera och Frida

Hejsan!

Morgonen var överväldigande vacker och sval men värmen kom senare under dagen. 
Det blev en mycket tidig promenad med Frida till stranden. 


Nästan lite höst-likt 






Det verkar inte som om algblomningen är särskilt intensiv men för säkerhets skull
låter jag inte Frida gå i vattnet eller smaka på det ännu






Mörka moln passerade förbi en kväll men det har varken åskat eller regnat särskilt
mycket i den här delen av landet. Vi är också förskonade från bränder tack och lov. 
Hoppas att elderna som härjar i landet snart är släckta så 
att människor och djur kan flytta hem igen

Frida är nöjd och leker med sina mjukisdjur oavsett väder.
Hon gillar att ta ut dem i trädgården på morgonen men sen glömmer 
hon bort dem och matte får hämta in sakerna…lilla kära flamsmajan



 Vi busar alltid på kvällen och tar en puss-paus då och då

Det bor många katter i området. 
Här är en som stod och blängde på mig och Frida när vi gick förbi i morse.


Om man tittar sig omkring kan man med lite tur fånga det oväntade. 
Jag fick se en spännande spegling i altandörrens fönster och 
eftersom jag är förtjust i trompe l'oeil-effekter plockade jag fram kameran
med det här resultatet


Bakom altandörren, i trädgården, växer det fortfarande bra.
Olivträdet som jag inte hade stort hopp om år 2 har fått en liten oliv!


Den lilla gula rosens blommor som när de vissnar antar en rosa ton i kanten på kronbladen


Lilla rosa rosen


Stora gula rosen med två knoppar som slog ut idag


Droppar på blad


Också en jordgubbe om än ovanlig i formen

Stockrosen än en gång. 
Nu är den så hög att himlen kan utgöra  en kontrastrik bakgrund
Trött och nybadad Frida som har somnat på sin favoritfilt
med nosen tryckt mot soffan


 När jag planerar matlagningen lagar jag gärna flera rätter på en gång. 
Det är enkelt att ta fram portioner under veckan, när man är hemma eller att ta med till jobbet.
Janssons Frestelse gör jag helst på ansjoviskryddad sillfilé som inte är lika stark i smaken som ansjovis.


I nästa blogginlägg ska jag presentera ett recept på en jättegod ananaspaj
som mina kära vänner i Norrland bjöd på i sommar.

Tills dess önskar jag er en fortsatt god torsdagkväll 
och på snart återseende!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar