söndag 3 augusti 2014

Oväntat möte i arboretet, Fyren och Kivik Art Center

Hejsan bloggvänner!

Värmen stiger på Österlen och från förmiddagens försiktiga 22 grader Celcius har den ökat till strax över 30 plus! Det är skönt och jag frossar i svalkande, kylskåpskall vattenmelon, de ljuvliga plommonen av sorten Opal som jag köpte hos Karakås och så mogna, saftiga persikor från Konsum.

Innan temperaturen steg och klockan ännu var "bara barnet" åkte vi till Kivik i morse för att ta en promenad i norra delen av Stens huvud igen men nu mot Fyren och arboretet. Som jag nämnde i förra blogginlägget är skogen vacker och trolsk, här finns träd från andra länder och världsdelar och jag väntade mig nästan att stöta på ett urtidsdjur.

Döm om min förvåning när de här söta varelserna plötsligt dök upp efter stigen, på samma ställe där jag uttalat mina tankar dagen innan...



jodå, ni ser rätt det är tre gulliga Alpackor som ledsagades av sin matte bland andra. 
Den mörka snyggingen som tittar under lugg heter Merlin.

Vandringen fortsatte mot Fyren och vägen dit var både snårig och knölig
Hängande grenar var bra att öva Limbo under...




Stigen var bitvis som en torrlagd flodfåra


Det gick inte att ta sig fram till Fyren från stigen på grund av
alla stenar och särskilt inte lämpligt för lilla Frida men kanske
är det enklare via södra sidans strand, får prova det en annan gång


På ett ställe var det möjligt att nå stranden och där öppnade sig
landskapet mot ett glittrande hav, höljt i dis


Ett med naturen

Naturens egen konst



Rhododendron


Väldigt hög Colorado-gran


Mystik


Kivik Art Center 

Ser ni mannen i profil?


 Här är han tydligare

Frida studerar konstverken



Den kanske mest omtalade skulpturen, av David Chipperfield
och Antony Gormley, i detta konstens smyckade område


Utsikt från första avsatsen.
Det var mörkt inne i skulpturen och jag vågade inte
treva mig fram uppför den vridna, branta trappan till översta delen
som är 16 meter hög. Lär vara en slående utsikt därifrån 
så  nästa gång tar jag med mig en pannlampa, även om
själva skapelsens idé inte är att man ska ha tillgång till lyse

Himmelstrappan 


Imponerande vy mot Kivik från högsta punkten vid Kivik Art



Önskar er en fin söndag och bra kommande vecka!!!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar