lördag 2 augusti 2014

Stens huvud, norra sidan

Hej bloggvänner!

En varm lördag går mot sitt slut och jag tittar med ett halvt öga på filmen Jane Eyre samtidigt som bloggen uppdateras. Hemska människoöden och en intressant berättelse. Jag har också läst ut boken Rött land röd jord av Ming Wang-Sonnerup - en skakande dokumentär om hennes uppväxt i Kina under tiden för Maos styre. 

Livet på Österlen har dock känts lätt idag med en ny härlig utflykt till Stens huvud och varmt väder. De stora, gamla träden bildar ett skyddande grönt valv där solen bara tränger igenom på vissa ställen. Känns som att förflyttas bakåt i tiden när man promenerar genom naturreservatet och nästan så man kan förvänta sig att möta en jätteödla eller stor trollslända. 


Äkta kastanj 




Omslingrande växtlighet





Trollskogskänsla






Lite längre in på stigen från norra sidan blir terrängen mer stenig och det lutar brant uppåt




, s

Jag tror att nyckelpigorna svärmar för de dyker upp överallt
Här ett par som först krockade med varandra och sen gick åt var sitt håll




Nej, jag lyckades inte få upp båda benen runt trädet



Frida på norra huvudet


En fantastisk utsikt över ett grönt Kivik


Vi stretade vidare ända upp på högsta toppen



Café Sågamöllan intill Kungagraven

Äppelkompott med kanelvispgrädde, ett rån och en kopp kaffe;
smakade väldigt gott efter promenaden

Vattenblänk i dammen 

Stannade på hemvägen och köpte söta, goda plommon hos Kivikås

 Trevlig helg och god fortsättning på lördagkvällen
önskar jag er!!!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar