onsdag 13 augusti 2014

Broby och Kickis café/butik i Hammenhög

Hej bloggvänner!

Idag har jag plockat fram några tidigare tagna bilder från Broby
och från ett besök hos Kicki Walls café och butik i Hammenhög


Broby gör skäl för namnet ...


Kommunhuset pryds av vad jag tror är murgröna

Vid ena gaveln står en regnbågs-parksoffa

Vy från bron 




Frida spanar 


I Hammenhög finns Kicki Walls café och butik
Jag tycker att det är roligt att åka hit och prata med henne

Dels är hon jättetrevlig och dels har hon många fina saker som 
hon gjort själv och säljer, förutom allt gott ekologiskt fikabröd man kan avnjuta här!
Det kommer ett reportage om verksamheten, troligen i nästa nummer
av Österlenmagasinet så håll ögonen öppna efter det


Interiör cafeét

Utanför skånelängan har hon gjort en mysig uteplats 
med blommor och bord. En väl använd mjölkhämtare
är fylld med rosa, fin Femtunga

Kickis sallad har vuxit pyramidalt 
och står utan stöd


Kickis man fotograferade oss på uteplatsen


Rostig söt snigel vid muren


…och en äkta fjäril bland blommorna


 På gården har de även loppmarknad i maskinparken

Den här kupan mot insekter var ett av fynden jag gjorde.


Hammenhögska landskapet breder ut sig, mäktigt och milsvitt

Det har åskat lite tidigare i veckan och vädret föregicks av de här granna molnen
som jag fotograferade från trädgården

I går eftermiddag var Frida ute som vanligt och mufflade runt
med sina mjukisdjur i gräset. Hon gjorde som hon brukade förutom
den här gymnastiska rörelsen där hon går upp i "brygga" med ryggen.
Jag har aldrig sett en hund göra något liknande. Ryggen lättade från 
underlaget när hon pressade ner huvudet mot marken


"Normalt" mufflande

Leksakerna får utstå mången omild behandling, 
ändå går det sällan sönder någonting när Frida leker

Jag har samlat alla hennes saker i två korgar
Snart räcker inte de heller till utan jag får
försöka att hitta en annan förvaringslösning


Själv har jag rensat i garderoberna hemma

Två stora kassar med kläder ska skänkas till Myrorna

Ananaspajen som jag skrivit om ett par gånger 
i tidigare blogginlägg är inte gjord ännu, det
tänkte jag fixa senare i veckan. Däremot har jag
lagat bacon och kycklingpaj som blev gott. 
Bäst av allt är egenodlade grönsaker till! 
Tack också till bästa grannarna som gav mig en hel påse med
härliga gula tomater från deras plantering!!!


 Avslutar bloggen idag med ett foto på lilla Frida i Vårhallen en blåsig dag.


Ha det gott allesammans!!!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar