lördag 9 augusti 2014

Äntligen regnar det!

Hejsan bloggvänner!

En kvav förmiddag har följts av ett välbehövligt regn. Det har varit få skurar och ingen riktig "rotblöta" här. Gräsmattorna börjar gulna och löven ser nästan vissna ut på en del träd.

Morgonpromenaden i blekt solsken sträckte sig mot Brantevik och stranden


Kram på dig Frida-flamsan min!


Nyponrosorna har blommat färdigt




Det fläktade en ljummen pålandsvind



Söta blommor - nävor? - vid vägkanten


En "lat" groda sågs på en trädgårdstomt


…och ännu en fin katt, med klart hundvänlig inställning


I går kväll spatserade den här söta ungen vid gångvägen medan
en skrikande förälder satt på en lyktstolpe ovanför


Jag och Frida i kvällssolen


Parken vi brukar gå genom


Jag gillar att klättra, Frida är mindre entusiastisk över mina påhitt

En liten bit följde hon med på trädstammen

Längre än så här kom vi inte tillsammans. Själv hade jag gärna tagit mig en bit högre upp...



Den soldränkta kvällen hade föregåtts av enresa å tjänstens vägnar till Ystad


Lunch på trevliga Bäckahästen


Kvällsbilder från trädgården

Ser ni insekterna? De är väl kamouflerade bland dillkronorna


Lupinerna har gjort ett "omtag" och börjat blomma igen


Och trippelrosen har slagit ut i full blom


Små men naggande goda tomater går från grönt till rött 

Grannens stiliga svarta stockros


Och min egen vackra gul/rosa ros


En annan ögonfröjd - lilla gosiga Frida 


Om ni undrar ifall hon är bortskämd…
…hur som helst vet hon vilken min hon ska anlägga för att beveka mattes hjärta…
det här är "väldigt-synd-om-mig-som-inte-får-smaka" varianten


Frida-flamsan har somnat på gräsmattan efter en massa bus


Men innan det är dags att sova för natten borstar jag tänderna på henne varje kväll.
Det går jättebra och Frida hjälper till att flytta runt borstens huvud i munnen från
sida till sida, hon är noga med att både övre och undre tandraden blir borstade


Inte dags att säga god natt ännu men väl 
En god fortsättning på helgen!

Jag lovade ett recept på Ananaskaka och här är det
(foto kommer i senare inlägg)

1 dl socker
3 dl vete- eller majsmjöl (vännerna hade bakat med sistnämnda och den var supergod!)
1 tsk bakpulver
150 g smält smör

vispa ihop ovanstående
bred på denna blandning:
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 liten burk krossad ananas

Grädda 175-200 grader i 30 minuter

Lycka till!



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar