söndag 17 mars 2013

Knäbäckshusen och havet

Hejsan bloggvänner!

Utflyktsmålet för dagen var Knäbäckshusen. De finns i en liten by som ligger söder om Stenshuvud. De fina husen i denna vackert belägna by har en gång flyttats hit från Knäbäcken, Haväng. En säkert stor och inte alldeles enkel logistik.

Totalt finns det sjutton hus - med och utan korsvirke samt några beklädda med halmtak. Flytten, 1956-57, föranleddes av att försvarsmakten utökade sitt övningsfält.


Nere vid stranden ligger dessa vackra sjöbodar. 
Här finns också ett sjöfararnas kapell, S:t Nicolai's.



Vi gick ner till vattenlinjen och möttes av en bedårande utsikt mot Stenshuvud och söderöver Simrishamn


"Man och hund i sol" fast inte som Mirós :)


Gulliga och lekfulla mopsar med matte hälsade på oss fast Frida var måttligt intresserad


 Stenshuvud


Mitt huvud 


Sedan åkte vi tillbaka mot Simrishamn och passerade Rörum där vi stannade till 
för att köpa färska eko-ägg. 


Ensligt, utsatt och stilrent på väg till Mandelmans trädgård



Där strosade frigående höns omkring och jag utbytte ett par ord med Mandelman själv 
innan vi åkte vidare till Vårhallen


Döm om vår förvåning när alla nyponbuskar var borta! 
En skylt förkunnade att stranden rensats från sly mm för att bland andra strandpaddan 
skulle trivas bättre. Det kändes genast tröstande och Frida tyckte att det var jättekul att springa
på den nu ännu större stranden





Usch vad det blåser


Och en liten hårtbröd-bit är ju inte fel...


Husse och Frida


Bäst att ruska bort alla sand som fastnar i nos och öron



Vinsch


Nedisade klippor



Hemma har jag inlett en retro-återvinningsera med gamla saker jag sparat genom åren

Här två vaser som jag tror härrör från min farmor


En spetsduk modell äldre som jag satte upp som insynsskydd i hallen.
Goda vänner tipsade om fler bra ideer man kan använda spetsar och tyg till, 
kanske nappar jag på något fler


I trädgården sover växtligheten fortfarande men en snäcka
hade tydligen piggnat på sig och hamnade oturligt
under mina trädgårdsskor där den kilades fast 


Ja, dagarna går och fortfarande är det mer vinter än vår. 
Mars kan upplevas som en lång månad men riktigt så här många
dagar hoppas jag innerligt att den inte har :)


Må gott! 
Var rädda om er och varandra!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar