fredag 7 juni 2013

Nationaldag och picnic i Rörums bokskog

 Hej bloggvänner!


Runt om i landet firades nationaldagen den 6:e juni på olika sätt. Vi åkte till Österlens "Grand Canyon", det vill säga bokskogen i Rörum.

Här kan man promenera i en grön pelarsal och få skön svalka av lövverket. Det var varmt och ett strålande väder för att också göra en picnic. Sagt och gjort - vi packade kylbagen och gav oss av.


I ravinerna flyter Rörumsån




Skogen är majestätisk. Man känner sig liten och omsluten


Vattenfallet där scener ur filmen "De sju dödssynderna" spelats in. 
Det är inte högt men vattnet forsade fram med kraft 


Alldeles intill skogen finns det ljuvliga sommarängar


Det gamla kvarnhuset


Ovanför fallet flyter vattnet stilla. Man nästan väntar att en 
krokodilrygg kan skönjas


Det mycket gröna valvet ovanför


 Stubbe som från en viss vinkel påminde om en enhörning


 Naturens superstarka trådar


Snart har kastanjerna blommat ut


Snabba ryck för att hinna med placering framför kameran 
innan självutlösaren fyras av. Kortet blev roligt vinklat


Jaha, och vad får jag då???? undrar tiggerskan under bordet



Svårt att motstå Fridas vackraste bedjande blick



En liten smula matmuffins fick hon smaka, 
vi vill ju inte att pankreatiten ska blossa upp igen


Skummande och brusande hade vi fallets vattenflöde som bakgrundljud



Jag och Frida gick ner för att beskåda fallet närmare. 
Husse greppade kameran och fotograferade oss


En studie i grönt....


Rara kossor mötte oss i ett hägn som vi gick igenom



Jag som gillar kor passade på att klappa en av kvigorna



Fast Frida höll sig på betryggande avstånd bakom övergångsbron.
Särskilt rädd var hon dock inte

En smart passage mellan fallet och en av ängarna


Undersköna färger och blommor

Hemma i trädgården har jag plockat in brännässlor. 
Ett s k ogräs som är kollossalt nyttigt. Av de torkade bladen
tänkte jag göra thé och baka nässelbröd


I pallkragarna är rädisorna färdiga för skörd. Här ett knippe 
som hamnade i bland annat sallad. Det är blandad sort 
och de vita var ruskigt starka


Rabarberna växer så det knakar men någon skörd blir det inte förrän nästa år.


Varma mornar är det underbart att sitta i trädgården i vår 
mini-longue och lyssna till havet, fågelsången och åtnjuta 
alla dofter från träd och blommor


Sparrisgården på Österlen dit vi åkte en dag


En närbild på den rostiga cykeln som blivit skylthållare. 
Fint återvinnings-tänk

Och så den supergoda 
sparrisen


 Smyckestillverkningen fortskrider.  
Det har blivit en "kollektion" består av de här fräscha blå/vit/röd randiga
i nautisk stil. Jag har gjort både halsband och armband. Det blir 
fler varianter på temat och dessutom ska jag göra hundkoppel snart.
Väntar på materialet jag beställt, bland annat kommer kopplen att ha inslag 
av i mörker självlysande remmar.

Jag kommer också att göra smycken av återvunnet material,
ett spännande projekt som blir väldigt originellt!


Shamballa-armband. 
Det övre har en väninna fått och det undre 
har jag skickat till min gulliga svärdotter 
i Kanada



Ett stretcharmband i sköna gröna toner

Det var allt för idag. 

Önskar er allesammans en trevlig helg 
med sol och värme!!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar