söndag 30 juni 2013

Företaget snart igång och utflykt till Andrarum

Hej bloggläsare!

Det regnar och med besked! Sådana här dagar är det trevligt att hålla sig under tak och vistelserna utomhus med Frida har bestått av jogging och power-walk. Hon gillar inte det här plaskandet och följer motvilligt med när vi tar fram kopplet. Det var kanske roligare för henne att få åka lite bil idag och titta på omgivningarna. Kaffestugan var öppen och där tog vi en snabb fika innan vi åkte hem.

Skånes äldsta kaffestuga i Alunbruket härrör från 1700-talet och var från 
början byggs som arbetarbostad. Cafeét har drivits av familjen Nilsson sen
1930! En fantastisk miljö väl värd ett besök....


.... och de har dessutom väldigt gott fika!


Vägen dit är på sina ställen kantad av ljuvlig bokskog



Ett annat utflyktsmål under helgen var Löderup och där fick jag syn på 
denna äng, översållad av röda vajande vallmo

Den egna trädgården är mer blygsam 


Fast ganska färggrann om jag får säga det själv



Och det bästa av allt är att våra växter drar till sig humlor. 
Den här söta och sötsugna vännen har samlat på sig mängder av
nektar från honungsrosen kring bakbenen


Blåklinten är spröd och skir. Blombladen är utmärkta att
torka och lägga i svart thé


Också den lockar insekter, somliga grå och alldagliga
men välkomna

Honungsrosens kronblad gulligt hjärtformade







Mitt eget citronträd växer rejält men citronerna fick jag köpa
på affären för att kunna göra Barley water


Det gick åt 3 citroner och 3 liter vatten varav 1 liter 
användes till att koka upp 1/2 dl korngryn med. Citronerna tvättade jag noga och skalade, 
lade skalet i en skål och kokade upp 2 liter vatten som jag slog över
dem. Sen hällde jag över korngrynen med vatten som först kokat i 
30 minuter. Ungefär 1/2 dl socker tillsattes.
Alltsammans fick svalna innan jag pressade i saften från 
citronerna. Avnjuts kall som måltidsdryck.

Jordgubbar är också en vitaminkick som jag plockar ur landet. De 
som mognat är jättestora och söta men vi behöver mer sol till resterande 
gubbar. Bilden på bären i min hand är suddig och jag brukar sortera bort 
oskarpa bilder som inte går att förbättra i redigeringsprogram men den här var 
så rolig med Fridas blick i bakgrunden. Hon smakar gärna en liten bit av
jordgubbarna, om de är tillräckligt söta, medan smultronen ratar hon


Mera gott och nyttigt; melerade färska rödbetor från en
av många gårdsbutiker på Österlen.


Produktionen är i full gång och snart startar jag upp
en web-shop med smycken för fest och vardag.

Bland annat kommer det att finnas glittriga Shamballa-armband 
i rött, svart, vitt, orange, rosa mm. Här tre exempel på de fina
armbanden


Material till Paracord-produkter finns i minst lika många färger.

Det saftigt päron-glass gröna nedan är självlysande i mörker.
Materialet användes flitigt under 2:a världskriget till
fallskärmar för amerikanska soldater, men utvecklades till att fungera för
olika ändamål. De färdiga produkternas linor kunde
lösgöras och därmed användas för bland annat 
livräddande.  Paracord-banden finns i olika grovlekar.
De alster jag visar här är gjorda i s.k. 550 Paracord.


 Ett sportigt och samtidigt läckert armband i bubbelgum-rosa 
med praktisk D-ring att fästa till exempel nycklar i när man är 
ute och promenerar, joggar, cyklar eller inte har en ficka
eller väska med sig



Armbandet har reflex-trådar invävt så man syns i mörker.
Spännet är stadigt och med inbyggd visselpipa.
En finurlig detalj för oss som har hund eller för den som vill känna sig tryggare.
Visslan låter högt och påkallar verkligen uppmärksamhet!



Det som är kul är att även hunden kan matcha sin husse eller matte!
Koppel och halsband finns i samma material och färgställningar.


Kopplet är ca 75 cm och mycket användbart där både hund och 
hundförare rör på sig. Inget släng och trassel med långt band, ändå kan
hunden nosa och röra sig lite "fritt"! 

Finns liksom armbanden i fräckt rosa, svalt blått, lysande neongrönt, 
brunmelerade, silver med inslag av svart och många andra färger.

Halsbanden kommer i både halvstryp (alla storlekar finns)
och med spännen. Kopplen har i de flesta fall också D-ringar 
som man kan fästa bajspåsarna i. 



Ett annat Paracord-armband med så kallad "shuckle"-lås,
 reglerbart för olika längder och som låses med skruv. 
Här visar jag ett urval av några färger. 
Mer kommer upp i web-shopen som jag om någon vecka förhoppningsvis, 
har en länk till här i bloggen


Armband med shuckle-lås och armband vars spännen har visselpipa



Två jättefina blå/svarta armband. Den övre med
reflex i det blå


För festen: Armband i glänsande siden 
med knut-lås och ögla


Min stora inspirationskälla och
"testare" av hundsakerna



På snart återseende!
Ha en skön fortsättning på söndagen!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar