söndag 20 juli 2014

Från Amerika till Norrland

Hejsan bloggvänner!

Torontovistelsen var till ände och tiden går alldeles för fort. När jag skriver detta är det bara en och en halv vecka kvar av juli månad. En värmebölja över landet var precis vad som behövdes för att ge sommaren ett minnesvärt avslut.

Avslut av sådant vi inte längre behöver kunde sorteras på ett trevligt sätt i Torontos fräscha tunnelbana


Hållplatsen vid namn Museum. Förmodligen låg det ett alldeles intill men vi var inriktade på annat mål



Ett av många vackra träd i Queens park intill universitetet. Jag tror 
att det här var en gammal lind.


För den trädintresserade fanns det information om 
vilken slags växtlighet som fanns i området


Själva universitetsbyggnaderna, inte olika skolan Hogwarts ur Harry Potter filmerna


Vackra anrika, arkitektoniska skapelser 





Nyfikna och tiggande ekorrar sågs här och var i parkerna. 
De var orädda och sprang framför fötterna

Förutom de fina husen var vissa vägskyltar också estetiskt utformade i äldre stil

Hus i hus
Speglingar av olika slag


Andra reminiscenser som vi i Sverige inte har kvar.
Telefonkatalog och -kiosker




Dagstidningar fanns inte att köpa i affärerna utan inhandlades på gatan
i de här tidnings"kioskerna"



Jag hittade en "godis"affär och inte bara en utan flera!
Pärlor, smyckesdelar mm i oändlighet kändes det som men
det var inte mycket billigare än i Sverige så jag valde noga



Ett rejält åskoväder drog fram sent en kväll och efterlämnade de här 
dubbla fina regnbågarna, passande i tid för en Pride-festival som
pågick i staden

Det blev dags att säga farväl till min älskade son och sonhustru, Toronto och storstadens brus för den här gången.
 Jag hoppas att vi ses snart igen, saknar er!


12 timmar senare:
En som blev lycklig över att få komma hem var lilla Frida
Hon skrattade belåtet och njöt av att bli kliad på magen
Bävern från Kanada blev genast favoritleksak


Ett annat kärt återseende var med mina vänner i Norrland och 
våra hundar, Frida och O'boy som blev lyckliga över att få träffas igen


Fler foton från Norrlandsresan följer i nästa blogginlägg.
Tills dess - ha det gott och en skön söndag!





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar