torsdag 24 januari 2013

Solig promenad



Hej i vintermörkret!


Idag fick vi se en strimma sol i horisonten, det var uppfriskande. Under en av flera hundpromenader i samhället passade jag på att fotografera.

Det är tacksamt att ta bilder i det fina ljuset här på Österlen. Kontrasterna mellan snö, vatten och himmel är vackra. Hamnen var helt betagande och vände man blicken åt andra hållet kunde Bornholms strandlinje skönjas.











Isbildningen skapar fantastiska formationer ovanpå befintliga element som till exempel stenar



En som verkligen älskar snö är Frida. Hon busar omkring så det yr runt henne.


Det finns dock ett skräck-moment under våra promenader och det är en "sten-cool" hund som vakar över ett hus. Frida sneglar misstänksamt på den när vi passerar och hon skyndar på stegen, ifall monstret skulle...ja, vem vet? 




Det var ett axplock ur dagens fotograferande. 

Och som många saknat från min förra blogg: Roliga skyltar! Kommer att publiceras här lite då och då.

Hoppas ni har en fin torsdagskväll, vi närmar oss helgen och i morgondagens Fredagsmys! 

Ett recept på godsaker, som jag tänkte baka i morgon, och som passar perfekt till myset, kommer här:

Chokladbiskvier

ca 28 st
Botten: 
275 g mandelmassa
1 1/2 dl socker
2 äggvitor

Fyllning:
250 g smör eller margarin
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
3 msk rom, konjak eller konjaksarom (några droppar)

Garnering:
150 g mörk blockchoklad
20 g kokosfett eller 1 msk olja

Mandelmassan finfördelas i matberedare eller rivs. Blanda med socker och äggvitor. Vispa till en pösig smet. 
Spritsa alt. klicka ut smeten till små runda kakor ca 4 cm i diameter på bakplåtspapper. Låt stå ca 30 min i rumstemperatur. 
Grädda bottnarna mitt i ugnen i 175 grader 15-20 min. Låt dem kallna och lossa dem sedan.
Rör matfett, florsocker och vaniljsocker till pösig smet. Tillsätt äggulorna lite i sänder. Smaksätt med rom, konjak eller aromen. Bred krämen på kakornas undersida och forma dem rundade eller lite toppiga. Ställ kakorna ca 30 min i kylskåp eller 15 min i frysen. 
Smält choklad tillsamman med kokosfett eller olja i en kastrull på spisen eller i mikron på full effekt 1-2 min. 
Doppa krämsidan på kakorna i chokladen två gånger. Låt chokladen stelna mellan doppningarna. 
Förvara biskvierna svalt. De går utmärkt att frysa, håller i 3 månader. Tinas långsamt. 

Det var allt för idag. Var rädd om er och varandra!
/Matte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar