söndag 8 mars 2015

Årets varmaste dag!

Hej alla bloggvänner!

Idag, på internationella kvinnodagen, har vi också fått uppleva årets varmaste dag. På Österlen har det blåst västliga vindar och därför blev det heller inte lika gassigt som säkert andra delar av länet och landet har haft. Fast det är ändå skönt och perfekt för utomhusaktiviteter.

Frida har fått springa över sanddynerna i Vårhallen och jag har använt nya kameran, den lilla, behändiga Nikon 1 J4. Resultatet nedan visar att den, även i jpg-format, håller måttet. Bilderna är inte redigerade, bara minimalt beskurna och vissa med upprätade horisonter.



En solnedgång smög sig in i samlingen...


Kameran klarar rörelse bra trots att solen står aningen lågt fortfarande.
En inställning till 1/16000 delssekund är möjlig men jag använde mest
auto eftersom den ställer in sig själv på lämpliga värden. Det blir roligt sen
att testa den superkorta slutartiden, i sommarsolen.






Installation av stenar. En lokal konstnär har satt ihop allt detta.



En annan skapelse lite längre bort på stranden.
Kvarglömd stövel har trätts upp på stolpe...


Fröken Frida med tungan slängande och öronen flaxande.
Vi träffade flera mysiga hundar som hon fick nöjet att hälsa på

Frida med tungan, igen :) 
i hemmets lugna vrå


Kameran klarar olika färgåtergivningar mycket bra. 
Jag har provat den i alla möjliga sorters miljöer och ljus och den beter sig utmärkt.
Det som var väldigt positiv också är att det blir jättefina filmer.



Slutligen ett konstverk utställt på Hylkegården. 
Jag har fått frågan om det är Frida och det är det inte,
även om likheten är slående



Önskar er en fortsatt skön söndag!

fredag 13 februari 2015

Frida and friends

Hejsan bloggvänner!

Nu är vi här igen; jag och ett hundgäng.

Det har varit en härlig dag, denna fredag den 13:e mars, med arbete och strandliv. I Vårhallen busades det loss rejält mellan Frida, Casilda (som fyller hela 4 månader idag! Grattis lilla tösen!) och en ny bekantskap, blandrasvalpen Milou.

Först lekte Frida och Casilda. Här utforskar de ett utrymme i berget. Vad gömmer sig där inne tro?


Höga hastigheter på sanddynerna



Hundlycka 



Min tokiga kära Frida-flams, 7 år och fortfarande med barnasinnet kvar





Casilda, står stilla för ett kort ögonblick. 
Hon spanar efter sin matte, Ann-Christin, som är henne så kär



Hopp över stock och sten.
Frida börjar bli trött



Snygg stil har lilla hjärtat


Blandraskillen Milou, 7 månader, anslöt sig till sällskapet
och blev genast kompis med båda tjejerna


Här vild jakt efter Frida









Efter en stund orkade inte Frida hänga med 
i ungdomarnas takt utan slöt upp vid min sida i stället.
Casilda och Milou fortsatte att härja omkring...



Trött har man rätt att vara när man är,
omvandlat i människo-år, 50 plussare


Det är inte frostigt längre som vädret varit i början av veckan
Jag och Frida tog en lång lunchpromenad i strålande sol









Vy mot byn Simris, dit vi gick


Simrislund, sett från söder


Några sover ännu sin vintervila...



…medan andra har vaknat och börjat knoppa sig


Och en liten springer spanielflicka sussar gott efter lek och motion



Med dessa sömniga foton avslutar jag dagens blogginlägg
och önskar er allesammans en riktig

FIN OCH KÄRLEKSFULL ALLA HJÄRTANS DAG!