måndag 29 juli 2013

Knastertorrt i markerna

Hejsan alla bloggläsare!

Jag har hört att det inte gått att lägga in kommentarer i min blogg. Det är tråkigt och jag vet inte vad det beror på. Några har jag fått, tack så jättemycket!, medan för andra följare har det inte fungerat. Tack också för all positiv feed-back jag får för bloggen och bilderna!

Vi väntar på regn. Det är inte varje sommar man faktiskt önskar att det ska falla fler än två-tre droppar från skyn. Hela juli har det varit varmt och det enda som fuktat växtligheten är daggen. Vi fick oväntat besök en kväll. Frida larmade förståss med att skälla ut gästen i trädgården. Jag tog snabbt in henne och satte ut ett fat med vatten till den taggige stackaren som försökte få i sig lite vätska ur ett fat till en lerkruka. Löss eller ej, jag tycker mycket om igelkottar och de reducerar antalet sniglar i trädgården


"Snälla, snälla, snälla" det kan väl komma lite regn....
jag som har köpt nya röda stövlar
(vilka fotografen direkt associerade till Caroline af Ugglas, 
kanske bidrog resten av kreationen också)



Moln efter moln passerar över oss
och så tänker vi..nu! men icke


Båtfolket har det säkert skönt och det är vackert 
som tavlor när de glider fram över vattnet. 
Kossorna tar det lugnt, som kossor brukar göra 
och allt andas fridfull idyll


Solrosorna har slagit ut för fullt och humlorna trivs. 
Jag gillar dessa lurviga, randiga, högsurrande flygfän och 
de är tacksamma att fotografera


Flämt, vad varmt vi har haft! 
I skrivande stund är det några över tjugo och det känns riktigt svalt


Frida hässjar med mjukisdjuret "kaninen" i ett fast grepp. 


"Muffla" omkring i gräset är skönt


Överallt är gräsmattorna brungula med bara enstaka gröna plättar.
Vackert blomsterarrangemang i Simrishamns city


Det har varit utställning i stán; Sillaplanket, 
samtidigt som en krämarmarknad pågick.
Som medlem i Österlens fotoklubb deltog jag med tre bilder; hus, blommor och humla samt
en väg genom bokskog mot S:t Olof. Ser ni springerspanieln bakom mig? Det är Fridas
nya vän - Daisy. 


Vi träffade många goa hundar och trevliga ägare den här dagen. 
Dessa Hovawart-killar var jättemysiga och gosade med Frida


Färggrann Klematis hängde över ett plank i stan


De här tistelblommorna framstod som ganska kaxiga 
och fastnade på bild under en kvällspromenad


Vacker, skir och röd är vår Astilbe utanför entrén till huset


På kvällarna är det gott att ibland koppla av med ett korsord eller sudoku
men döm om vår förvåning när vi hittade det här i en kvällstidning....
tryckfels-Nisse hade hunnit före med att lösa det allra svåraste :))



Jag försöker laga god och nyttig mat men emellanåt 
"syndas" det även i vårt kök. I helgen gjorde jag
bakad potatis i ugnen, två röror bestående av
1. creme fraiche med räkor och barbecue-sås för att få
en rökt smak
2. creme fraiche, hackade rödbetor, hackade köttbullar
och en kycklingssallad med fetaost och saltgurka




En annan frestelse som jag inte har på bild är en kalasgod sallad som en väninna ätit hos en väninna till henne. I tredje hand återger jag receptet:

torkad parmaskinka (ugn ca 200 grader, på bakplåtspapper, inne tills skinkan har blivit stel)
hackad melon (jag tog nätmelon men ursprungsreceptet säger vattenmelon)
fetaost i bitar

smula skinkan över ost och melon, krydda valfritt med örtkryddor

Enkelt och läskande i sommarhettan!

Avslutningsvis måste jag bara lägga upp ett par bilder på mina senaste alster. 




Hundkopplet är tillverkat i mörkt marinblått och grått med invävda reflexband i det grå.
Materialet är paracord 550, stadigt och det finns inga svaga punkter som kan lossna eller gå av
eftersom allt är gjort i en helhet. Mitt på kopplet sitter lite matchande "bling" och högre
upp en D-ring för bajspåsen eller om man vill hänga fast något annat under 
promenaden. Handtaget är behagligt att hålla i och ger ett fast grepp.
Vackert både till vardag och vid utställning. 
Längden är 105 cm inkl karbinhaken. 
Det kommer till shoppen snart och utpriset blir 225:- (fri frakt inom Sverige)




En annan glimmande produkt som är på G i web-butiken
är detta nya shamballa-armband. 
Passar handledsmåttet 15-16,5 cm eftersom det är reglerbart.
Kostar endast 195:- (fri frakt inom Sverige)

Titta gärna in på 

Det dyker ständigt upp nya varor 


Var rädda om er och ha det gott!

PS. I Skåne är det algblomning nu, inte alldeles hälsosamt för vovvar att vistas i vattnet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar