lördag 4 maj 2013

Jakriborg och sippor små

Hejsan!

Jag hoppas ni har en bra helg.
Här har det bakats bullar (till mellanmål)



och gjorts utflykter till nya mål, bland annat Jakriborg strax utanför Lund


Bostadsområdet ligger i Hjärup, söder om Lund och arkitekturen är 
lite "udda". Stilmässigt är den, enligt Wikipedia, en pastisch som knyter an till 
en förindustriell stil i Lundaslättens byar samt hansastädernas, vid Östersjön och Norsjön.
Och nog känns det som om man förflyttas bakåt i tiden när man vandrar genom 
kvarteren och tittar upp på de imponerande husen med sina spetsiga tak. 



Torget







Kung Byxlös Krog vid torget




Tillbaka i kära Vårhallen med ett aldrig så blått hav och likaledes blå himmel


Frida trivs här

Hela hon är ett enda stort leende



Ett annat ställe vi besökte var Skåne Tranås.
Kvarndammen blänkte vackert och vi kunde läsa på en informationstavla att det slagit ner en meteorit här på 1920-talet. Den aldrig återfunnits. Dånet från den lärde höras vida omkring.



  
Frida "putsade" nosen i värmen


Jag och Frida intill dammen



Sen åkte vi vidare och passerade otroligt vackra bokskogar
med härligt vitsippstäckt mark



Bedårande, helt enkelt



Gula Huset i Simrishamn


Förutom alla underbara hus finns det dessutom 
i "den gamla tidens anda" en telefonkiosk i Simrishamn, om än i modern
tappning.


Alla estetiska intryck ger många ideer och väcker skaparglädje. 
Jag har börjat "pärla" och inspirationen kommer också från 
en av mina nära vänner som tillverkat smycken under flera år. 
Det senaste av mina alster är gjord efter förlagor av henne. 

Halsbandets remmar är av äkta läder och med nickelsäkrade detaljer. 
Jag flätar även Kumihimo-smycken, runda och platta.
Efter hand  kommer jag att lägga upp bilder 
på fler smycken i olika tekniker, både hals- och armband.



Nu väntar en middag med fisk och hemlagat potatismos. 



På återseende och önskan om en
GOD FORTSÄTTNING PÅ HELGEN!
från oss


















1 kommentar:

  1. Hej!

    Jakriborg är vackert men tyvärr relativt ensamt i Sverige. På kontinenten och Nordamerika är dock nya hus/bostadsområden i klassisk tradition mycket vanligt och en del av en trend.

    Ta dig en titt här om du är nyfiken!

    https://www.facebook.com/groups/1388047898075730/

    Mvh Michael

    SvaraRadera